Tjaaa, numer talar vi väl mest mandarin


Jaha, ska det bli några kinabilder innan jag fyller trettio (jag har för övrigt fyllt år, så om någon skulle ha glömt det så kan man säga grattis nu) så kan jag inte vänta tills jag har sorterat allt.
Alltså; Lite osorterat kina.

Dag ett, flygtur.
När pappa hade somnat, börjat snarka och tog upp ca tre säten (med både armar och ben), böjde sig tanten bredvid honom mot mig och sa med ett stelt leende och på bred skånska; Han tar förrr saj din man!
Eeehh, sa jag med ett minst lika stelt leende, och funderade på om jag verkligen hade hört rätt.
Även om jag misstas för en ljuv ungdom ibland (till exempel när jag inte fick köpa snus på ica i bräcke i somras. förnedringen var total. jag är faktiskt tjugoåtta.), och pappa fortfarande ser ut som "unga pojke" enligt honom själv, så skulle det kännas ytterst obekvämt om folk går och tror att vi är ihop.
Lyckligtvis vaknade min man i samma veva och hade tydligen hört lika fel som jag, och förklarade lätt besvärad att vi inte riktigt hörde ihop på det sättet. 

Efter åtta timmars flygresa och en ungefär lika lång kinesisk långfilm med förvånansvärt lite handling (Om jag hade kommit ihåg vad den hette skulle jag starkt inte rekommendera den), kom vi så fram till Peking. Trötta, grisögda och glada.

Tre och en halv timme in i långfilmen.


Välkommen till Kina.



Eftersom jag fortfarande är alldeles förvirrad och inte kommer ihåg vad jag har varit på, så gissar jag ibland.

Himmelens tempel


Himmelska fridens torg.




Fint tak.






Mycket spontant. Jag vet inte riktigt vart det är.





Hem till hotellet.


Trevligt nog fick jag en svit, med två tv-apparater (mycket nödvändigt), badkar, morgonrock, tofflor one-size-fits-all-om-man-har-minst-50cm-långa fötter, badmössa och walk-in-closet. Vad gäller det senare så hade jag tyvärr bara med mig åtta par trosor och tre linnen, vilket inte gav någon riktigt maffig effekt.
Men utsikten var fin.


Pappa provsitter i sitt tillfälliga hem, innan vi fortsätter kvällen med Pekingopera.
För detta har jag inga ord, jag ska försöka ladda upp en kort filmsnutt sen. (tro mig, det RÄCKER.)


Nästa dag.
Mellan allt vi ska hinna se försöker jag springa iväg och ta kort på VANLIGA kineser, inte kineser genom bussrutan, eller hippa kineser på stan.
Här två glada farbröder.


cloisonnétillverkning






På väg till Kinesiska muren






Andevägen


Å sen var det nästa dag.
Cykelriksha genom gamla gränderna.
Här är chauffören.




Utsikt från trumtornet, fungerade som Pekings klocka för en sisådär nästan tusen år sedan.


Lunch hos en familj i Hutongerna


Ingången till Förbjudna staden








Sen var vi på Beijing Planning Exhibition Hall, kollade på film och somnade innan den intressanta filmen om Pekings historia hade börjat. (ja man ska inte tro att det var nån semesterresa vi var på, jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv och tog alla tillfällen i akt att somna till).

Och efter det tog vi nattåget till Xian.
Jahaja, då ska vi se vart vi ska.
 

Promenad på det som är kvar av stadsmuren.


Marknad




Terrakottaarmén i Xian


Över 6000 fullstora terrakottasoldater och hästar som gjordes 240 år före kristus, (inte riktigt igår kan man säga) för att skydda kejsarens grav.
Och alla har olika utséende. Det går liksom inte riktigt att förstå, även fast man står där.








Utsikt från nästa hotellrum.


Stora Moskén

Med munkar som vi (jag) tyckte var mycket exotiskt.
Tills vi fick reda på att dom hade både iphone, snygga kläder och coolare bilar än pärlan.




Flyg tillbaka till Peking.
I Kina är det inga problem att ta sig en liten cykeltur på flygplatsen.




OS-arenorna Fågelboet och Iskuben


Sommarpalatset


Marmorbåten. Som man förslagsvis inte ger sig ut på nån lång utflykt i.




Morgongympa i parken


Pappa börjar genast med lite boll-gympa.


Danskurs


Coolaste killen i Kina slipar lite på movsen.


PRO läsecirkel.





Fridans och arm.


Gympa med pinnar och basebollträ med tofs. (Förmodligen heter det inte så).
Jag hade mycket stor talang. Or not.






Akrobatikshow




Fortsättning följer.


Kommentarer
Postat av: hanna

åhå, kul med bilder! ser härligt ut, jag väntar på mer!

kram (och grattis!)

2010-11-16 @ 21:25:14
URL: http://hannarebecka.blogspot.com
Postat av: Maria

grattis på födelsedagen =) Vilka härliga bilder, marknaden såg helt underbar ut.

Ja bidrag för utflyckter vore inte helt dumt =)

2010-11-17 @ 20:13:28
URL: whttp://www.iamiamaria.blogg.se
Postat av: Lena H

Been there, done that kan jag säga. Eller nästan iaf, har inte sett riktigt allt du har sett. Men jag har däremot sett superstora spyflugor uppträdda på spett menade att intas som föda på en matmarknad... Kan visa dig kort på dem om du känner för att dela Pekingminnen nån gång.

2010-11-21 @ 14:43:11
Postat av: anna

HUUUUU Lena!!! Det var nog I en annan del av Peking jag var, för några spyflugor på spett såg vi aldrig till.. :/

Men jag skulle gärna vilja!! :D

Klart att vi måste göra det!

2010-11-21 @ 18:51:51
Postat av: n´ bestemorbror

Härliga bilder! Roligt det där med "maken".

2010-11-23 @ 15:31:11
Postat av: a finmoster

Terrakottaarmén, Skulle vara kul att leka leken: Sök två likadana. Kul eller hur?

2010-12-01 @ 15:35:25
Postat av: Sharon Lu

Hi Anna,



It seems you have been to a lot of place in China, really good pictures.



I am a Chinese girl living in Sweden and I would like to keep in touch with you. Didnt find any contact information on your blog, could you please contact me first?



Best regards

Sharon

2011-03-05 @ 09:24:25
URL: http://www.mittensrike.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0