Runners High

Jag fortsätter min hurtiga bana, ikväll var det dags för söndagsturen. Alltså 5-kilometersrundan där jag höll på att stryka med när grannen släpade runt mej. Fast nu går det faktiskt ganska bra! Jag tror inte längre att jag ska dö vid Berners (uppskattningsvis 2 kilometer hemifrån) eller kollapsa vid reningsverket. (Det är en ganska trevlig runda även om det inte låter så.)
Jag är inte i så bra skick när jag kommer hem, men det hör inte hit.

En bild från kvällens tur:
Kan man bli annat än alldeles glad när det är så här fint?! Även om det värker
i bena och smakar blod i munnen (de få stunder man har stillräckligt med syre för att känna någon smak)
så blir man ju alldeles lycklig!


I I Form kan man läsa om det sinnestillstånd som man mot alla odds (och mina tvivel) möjligtvis kan hamna i när man springer, Runners High:

När du pressar dig själv utsöndrar hypotalamus-centret i din hjärna endorfiner som via blodet skickas till det centrala nervsystemet. Här gör endorfinerna att ditt humör blir bättre och att obehaget av fysisk ansträngning eller smärta nästan helt försvinner (???).

Det känns då som att du bara kan fortsätta springa (har jag inte kommit längre än 1 KILOMETER?!?! det måste vara över snart!! jag dör!!), andningen känns lätt och obesvärad (HAHAHAHAAA) samtidigt som en känska av inre harmoni och ett intensivt lugn infinner sig i kroppen. (hjärtat har för länge sedan skenat iväg ut ur kroppen och jag är glad om det någonsin kommer tillbaka.)

"Runners high är den mycket angenäma känsla hård löpning kan ge."

Jag konstaterar snabbt att jag aldrig har upplevt detta.


Kommentarer
Postat av: Ida

vad duktig du är som joggar =) jag har också kommit igång nu, iaf med att ta en rask promenad nu mest varje dag =)

Kan vi inte ses snart.. ?=)

Kram

2009-04-27 @ 14:26:05
URL: http://hamrins.blogg.se/
Postat av: hanna

hihi, vad hurtig du är! jag gjorde lite yoga igår, tänkte jag skulle bli lite mjuk och smidig, istället har sjuuuk träningsvärk och känner mig som 98 år... kram!

2009-04-27 @ 21:07:20
URL: http://hannarebecka.blogspot.com
Postat av: Amelie Nilsson

Åh tänk om man ändå fick uppleva detta underbara fenomen under nån springtur nångång.

"Runners down" däremot har man ju testat, men det är inget man strävar efter direkt. Det bara kommer ändå. VARJE gång.

:)

2009-04-28 @ 20:39:52
URL: http://www.stenen.net
Postat av: Lotta

Ha, ha, ha.. Vad mycket roligt som verkar hända i Östersund. Har fått mig ett gott skratt när jag läst lite i bloggen, speciellt om ert äventyr i Duved. Har också insett att du är en hejjare på att baka. :) / Lotta - Amelies brors fru

2009-05-01 @ 22:00:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0